perjantai 21. lokakuuta 2011

Frendejä, kundeja & tähtihetkiä

Cathy Hopkins
Frendejä, kundeja & tähtihetkiä

Frendejä, kundeja & tähtihetkiä kertoo pohjoislontoolaisen 14-vuotiaan tytön Isobel " Izzien " elämästä. Hänellä on kaksi parasta ystävää, Lucy ja Nesta. Yhdessä tytöt käyvät läpi monenlaisia ongelmia.

> Izzie on kerrankin tavannut pojan, josta tykkää! Mutta miksi Mark ei soita vaikka lupaa? Lucy ja Nesta yrittävät turhaan palauttaa ystäväänsä vaaleanpunaisen utuverhon takaa maan pinnalle. Izistä kuitenkin tuntuu, ettei kukaan ymmärrä häntä. Ei kai hän voi samaan aikaan shoppailla ja päivystää puhelinta! Pojat - mikä omituinen eliölaji. Miksei koulussa voida opettaa, miten kundien kanssa tullaan toimeen? <

Kirjasta löytyy itse tarinan lisäksi Izzien kirjoittamia laulunsanoja, ja se on yllättävän lyhyt. Toisaalta pidin kirjan lyhyydestä, sillä sen jälkeen tekee mieli lukea enemmän sarjan muita kirjoja. Kirja oli viihdyttävä monella tapaa. Hahmot olivat hauskoja ja tapahtumat mielenkiintoisia. Vaikka kirja ei perustu tositapahtumiin, kirjailija onnistui luomaan hahmoista niin todellisia, että niihin oli helppo samaistua.

> " Mitäs pidätte? " kysyin ja pyörähdin ympäri. Olin lähdössä tylsän siskopuoleni Amelian ja hänen yhtä tylsän sulhasensa Jeremyn häihin. Minun ja toisen siskopuoleni Claudian oli tarkoitus olla morsiusneitoina. Kuten arvata saattaa, Amelia oli valinnut minulle aivan kammottavan mekon: smaragdinvihreää satiinia, korkea empirelinjainen vyötärö. Sataprosenttisen karsea. Mutta sitten olin saanut idean.
" Pakkohan minun oli jotain keksiä " sanoin. " Muuten olisin näyttänyt jonkun ikivanhan pukudraaman päätähdeltä. "
" Ymmärrän ", Nesta sanoi yhä minua tuijottaen, " mutta vihreä tukka? " <

Emmi Laine



1 kommentti: